Türk Telekom Oturum Sponsorluğunda Forum İstanbul un 28 Mayıs Cuma saat 14 00 te gerçekleşen Göztepe travesti son etkinliğinde ise Eğlencenin Dijitalleşmesi Oyun başlıklı oturum yer aldı
2020 yılında 174 milyar dolar olan global görüntü oyun pazarının yaklaşık 50 si Asya Pasifik ülkelerinde bulunuyor Türkiye bu pastadan Göztepe travestileri daha fazla hisse nasıl alabilir Blok zinciri oyun bölümündeki inancı nasıl güçlendirecek E Spor sanayisinin gelişini ve büyümesini sürdürülebilir kılmanın reçetesi nedir E spor yatırımları ve küresel trendler nelerdir Dünyada Travesti Göztepe ve Türkiye de satın alma ve birleşme örnekleri Globalleşmiş bir eser nasıl yaratılır sorularının karşılıkları arandı
Galatasaray SK İdare Şurası Üyesi Dorukhan Acar moderatörlüğünde İstanbul WildCats Espor Grubu ve İdare Şurası Lideri Orlando Calumeno Bahçeşehir Üniversitesi Dijital Oyun Tasarım Kısım Lideri ve BUG Oyun Laboratuvarı Kurucu Yöneticisi Dr İtimat Çatak Blaze Esports Kurucusu ve Riot Games Türkiye eski Ülke Müdürü Bora Koçyiğit iştirakiyle gerçekleştirildi
Türkiye nin Genç Nüfusu Oyun Dalı İçin Bulunmaz Bir Nimet
İstanbul WildCats Espor Ekibi ve İdare Şurası Lideri Orlando Calumeno Espor oyuncu ekosisteminde Türkiye nin ufak bir formatta olduğunu belirtirken Bizim gayemiz başladığımız günden bu yana farklı oldu Üç farklılık var Biri yalnızca Türk oyuncularla oynamak 486 kişilik takımın tamamı hocalar dahil herkes Türk Türkiye nin 83 milyon nüfusunun yüzde 51 inin 26 yaş altı olduğunu düşünürsek önemli manada kaliteli genç dinamik bir nüfus yaratılıyor Oyun kesiminin tümünde her türlü etapta bulunmaz bir nimet Zira bizde fiyatlar çok ucuz dünya kriterlerinde baktığımızda en ucuz insan kaynağına sahip ülkeler ortasında yer alıyoruz Bu da bir yandan avantaj sağlıyor Yaklaşım olarak bakarsak Türkiye de Türk oyuncularla oynamak yahut Türkiye de Türk yeteneklerle oyunları geliştirmenin getirdiği önemli bir finansal avantaj var Bizim 486 profesyonel oyuncu alabilmemizin altındaki mantık da bu Kanada ya da İngiltere de bu çapta bir grup kurmak için yalnızca oyuncular için en az 12 ya da 13 milyon poundluk oyuncu ödemesi olur Bu da bizi sürdürülebilirlikten çıkarırdı dedi ve şöyle devam etti
Bazı tercihler ekosistemin kendi belirlediği tercihlerdir Burada da şimdi ekosistem olarak baktığınızda dev oyun bölümünün getirdiği ve ön planda pazarlamada kullandığı esporcular espor kadroları espor kulüpleri bilhassa ülkemizde emekleme basamağında diyebiliriz
Espor Kesiminde Birçok Farklı İş Alanı Mevcut
Bahçeşehir Üniversitesi Dijital Oyun Tasarım Kısım Lideri ve BUG Oyun Laboratuvarı Kurucu Yöneticisi Dr İtimat Çatak espor dalında hakemlikten yorumculuğa kamera ardına kadar farklı iş alanları mevcut olduğuna işaret ederken Biz de 360 derece ele almaya çalışıyoruz Bu yaklaşımın üniversite tarafında simülasyonunu yaparak eğitimini vermeye çalışıyor alana insan kaynağı sunmaya çaba ediyoruz dedi
Türkiye de birçok yatırımcının taşınabilir oyunlara yatırım yaptığına dikkat çeken Çatak Bu tek gecede olan bir süreç değildi 90 lardan bu yana daima bir oyun yapma sıkıntısı vardı Çok oyuncu bir millet olduğumuz söylenir oyun izlemeyi de seviyoruz lakin oyuna çok para harcamıyoruz Bu sistem son 10 15 yılda fiyatsız oyunlarla birlikte Türkiye deki profilin talebini karşılamaya başladı Fiyatsız oyun yaklaşımı bilhassa bilgisayar oyunlarına 7 den 70 e kitleleri yaklaştırdı 2000 lerin başından bu yana teknolojide yaşanan gelişmeler sonucunda Türkiye de oyuncu tabanına uygun bir yapı ortaya çıktı sosyalleştiğimiz konuştuğumuz paylaştığımız oynadığımız fakat bir yandan da para vermediğimiz bir yapıdan bahsediyorum Bilhassa taşınabilir yani küçük oyunların küçük gruplarla yapılabilmesi sayesinde üretim tarafına süratli bir giriş yapabildik dedi ve şöyle devam etti
Son 10 yılda toplulukların kurulması ile bu toplulukların birbirini tanıyarak gruplar çıkartması ve bizim üzere üniversitelerde oyun geliştirme ve tasarım kısımlarının altyapı kurmasıyla birlikte şu an bir döngünün olduğundan bahsedebiliriz Sanayi olma yolunda giden bir oyun sahnesinden bahsediyoruz Eğitiminden derneğine üretime yani tüm alanı kapsayan bir oyun sahnemiz mevcut ama birtakım riskler de mevcut zira yalnızca Türkiye değil dünya da bu insan kaynağını istiyor Bu da Türkiye den bir beyin göçü olma ihtimalini ortaya çıkarıyor
Oyun Bölümünün İktisadı Hollywood ve Müzik Kesiminin Toplamından Daha Büyük Oyun bölümünün dünyada en süratli büyüyen kesimlerinden biri olduğuna dikkat çeken Blaze Esports Kurucusu ve Riot Games Türkiye eski Ülke Müdürü Bora Koçyiğit Özellikle son 2 yıldır hayatımızda olan pandemi oyun dalının gidişatını daha da hızlandırdı 2020 yılını dünya oyun iktisadı 174 milyar dolar ile kapattı Bu büyüklüğü şöyle kıyaslayabiliriz Dünyada Hollywood ve müzik kesimi birleştiğinde 160 milyar dolar hacme ulaşıyorlar Türkiye yansımalarına baktığımızda ise oyun dalı hacmi 1 milyar dolara yaklaştı Daha da büyüyecek zira çok önemli bir genç nüfus var Türkiye bilhassa taşınabilir oyunda değerli bir yerde tabirlerini kullandı
Oyun bölümünde gelişmelerin teknolojideki gelişmeler ile paralel gittiğini söyleyen Koçyiğit Oyunlar her geçen gün daha da gelişiyor Artık sinema tadında grafiklerin olduğu oyunlar karşımıza çıkmaya başladı Oyunlara ulaşım sağladığımız araçlar boyut değiştiriyor Bilhassa konsolların görsel seviyedeki yetenekleri ekran kartları taşınabilir aygıtların gösterim kalitesi ya da oynanabilirlik çok öbür boyutlarda Bu da oyun dalı yayıncılarının elini çok kuvvetlendiriyor Hasebiyle dünyada çok önemli boyutta birkaç oyun stüdyosu var ki bunlar her yıl değerli oyunları hayata geçiriyor Geçen sene hayatımızda olmayan Valorant isimli bir oyun bu sene Riot Games tarafından paylaşıldı Bir anda bütün istikrarları değiştirdi Birçok kişi oynadığı oyunu bırakıp bu oyunu oynamaya başladı Bu üzere adımlar ekonomik hareketliliği beraberinde getiriyor Bu çapta oyun şirketleri Ar Ge maliyetleri olarak çok büyük paralar harcıyor lakin bu üzere oyunları bütçeler sebebiyle belirli stüdyolar hayata geçirebiliyor tabirlerini kullandı ve şöyle devam etti
Ülkemizde yerleşik PC konsol oyunları üreten stüdyolar da mevcut lakin şimdi biri hariç dünyada ses getirmiş bir imal aklıma gelmiyor Şunu düşünüyorum özelikle oyun ekonomisindeki değişkenlikler ve büyüme yatırımcıların gözlerini bu tarafa çevirmelerine vesile oldu Bu nedenle de Türk oyun stüdyoları kaynak bulma açısından rahatladı Birkaç sene içerisinde tüm dünyada ses getiren oyunların Türkiye den de çıkma potansiyeli olduğunu düşünüyorum
Forum İstanbul dan Kıymetlere Muvaffakiyet Ödülleri
Programa Ömür Uzunluğu Muvaffakiyet Mükafatları ve Ulusal Onurumuzu Milletlerarası Boyuta Taşıma Başarısı Gösterenler Mükafatları takdimi ile devam edilirken Forum İstanbul Aclan Acar ın kapanış konuşması ile son buldu
20 Forum İstanbul Hayat Uzunluğu Muvaffakiyet Mükafatları kapsamında tüm hayatını eğitime adayan başta Türk Eğitim sistemi olmak üzere küresel olarak da eğitim hayatına tüm hayatı boyunca kattığı bedel ve çalışmalar sebebiyle Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları Lideri ve Kurucusu Enver Yücel e Yaşam Uzunluğu Muvaffakiyet Ödülü takdim edildi
20 Forum İstanbul Ulusal Onurumuzu Milletlerarası Boyuta Taşıma Başarısı Gösterenler Ödül lerinden birincisini dünya çapında artistik jimnastik alanında göstermiş olduğu başarılarından ötürü Milli Sporcu İbrahim Çolak a takdim edildi
20 Forum İstanbul Ulusal Onurumuzu Memleketler arası Boyuta Taşıma Başarısı Gösterenler Ödül lerinden bir oburu ise bilim genetik ve biyomühendislik alanına kattığı bedelli çalışmalar sebebiyle Standford Üniversitesi Doç Dr Beğenilen Durmuş a takdim edildi
Ardından kapanış konuşmasına geçilen Forum İstanbul un İdare Konseyi Lideri Aclan Acar Forum İstanbul da yer alan tüm paydaşlara teşekkür ederken Yarını Anlamak temasıyla gerçekleştirilen bu yılki toplantıların yarının gelmiş olduğunun bir göstergesi olduğunu vurguladı
Aşının yaygınlaşması ile birlikte pandeminin tesirinin azalacağını belirten Acar 2022 itibariyle dünya daha rahat bir ortama kavuşacak Bu manada Türkiye de kıymetli gelişmeler kaydedilecek Geniş bir aşılama kampanyasının yolda olduğu kamuoyu ile paylaşıldı Hem bu gelişme hem de pandeminin hayatımıza dahil ettiği yeni tahlil modellerinin sonuçları olarak önümüzdeki yıl toplantılarımızın 21 incisini dijital ve fizikî imkanların harmanı olan hibrit yaklaşımlarla hayata geçirilmesi mümkün olabilir dedi
Kaynak BHA Beyaz Haber Ajansı